Wynajem hali w specjalnej strefie ekonomicznej – czy to się opłaca?

INVESTMENT & CONSTRUCTION

Deweloperzy operujący na rynku powierzchni przemysłowych, także na gruntach prywatnych oraz najemcy mają do dyspozycji instrument pozwalający na uzyskanie konkretnych korzyści ekonomicznych przy rozpoczynaniu nowych inwestycji w wybudowanych obiektach. Deweloperzy bezpośrednio raczej nie skorzystają z decyzji o wsparciu, jednak dużo łatwiej skusić najemców perspektywą najmu z możliwością ulgi podatkowej, oczywiście po spełnieniu warunków określonych w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji.

Wprowadzenie

Należy podkreślić, że celem artykułu nie jest prezentacja całego zakresu aktualnie obowiązujących zasad i kryteriów udzielania decyzji o wsparciu dla nowych inwestycji przez podmioty zarządzające specjalnymi strefami ekonomicznymi, ale zwrócenie uwagi na wybrane regulacje, które pozwalają na skorzystanie z konkretnych benefitów przez najemców hal magazynowo-produkcyjnych. Regulacje te jednocześnie stanowią solidny bodziec dla drugiej strony rynku nieruchomości przemysłowych, tj. deweloperów zainteresowanych uruchamianiem nowych projektów, także o charakterze spekulacyjnym, a potwierdza to dynamika wzrostu takich inwestycji w ciągu kilku ostatnich lat. Dzieje się tak, dlatego że koszty najmu powierzchni w hali przemysłowej mogą stanowić koszt kwalifikowany dla najemcy w ramach decyzji o wsparciu wydanej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej. W ten sposób „efektywny” czynsz najmu (nie mylić z definicją obowiązującą w umowach z rynku nieruchomości) może być znacząco niższy dzięki jego rozliczeniu w ramach ulgi w podatku dochodowym.

Ogólne zasady wydawania decyzji o wsparciu przez specjalne strefy ekonomiczne

Przypomnijmy, że w wyniku zmiany przepisów w 2018 roku i wejścia w życie ustawy o wpieraniu nowych inwestycji (ustawa z dnia 10 maja 2018 r., Dz. U. 2018 poz. 1162) terytorium całego kraju zostało określone mianem tzw. polskiej strefy inwestycji. Po przeszło 20 latach funkcjonowania wcześniejszego systemu ulg podatkowych w PIT i CIT dokonano fundamentalnej zmiany w zasadach funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych. Już od blisko 3 lat możliwe jest skorzystanie z ulg podatkowych przez firmy realizujące nowe inwestycje na terenach publicznych i prywatnych. Jednocześnie pozbyto się – uwierającego i wprowadzającego w niepewność przedsiębiorców planujących nowe inwestycje – problemu ciągłego przedłużania końcowego terminu obowiązywania ulg podatkowych. Pamiętamy wyczekiwanie w nieskończoność na kolejne rozporządzenia wydłużające okres funkcjonowania stref ekonomicznych w Polsce i jednocześnie malejące stopy zwrotu z inwestycji w zależności od momentu jej rozpoczęcia – im bliżej końcowej daty obowiązywania przepisów o pomocy publicznej w strefach ekonomicznych, tym mn...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy