Parki handlowe i centra convenience nadal w fazie wzrostu

INVESTMENT & CONSTRUCTION

W I połowie 2021 r. deweloperzy dostarczyli 103 tys. m2 powierzchni. Choć polski rynek handlowy wciąż zmaga się ze skutkami pandemii COVID-19, prognozy dla kraju są korzystne w porównaniu z resztą Europy. Według Oxford Economics średni wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce ma wynieść 4,9% do 2023 r., co stawia Polskę w czołówce krajów europejskich. W całym 2021 r. deweloperzy mogą dostarczyć ok. 209 tys. m2 powierzchni najmu w samych parkach handlowych, co stanowiłoby dla tego formatu historycznie najlepszy rok pod względem nowo oddanej podaży.

JLL i Trei Real Estate Poland – autorzy II edycji raportu Parki handlowe i centra convenience w Polsce – podsumowują sytuację na koniec I półrocza 2021 r. oraz nakreślają perspektywy rozwoju tego sektora w Polsce.

Dojrzały rynek handlowy – czas małych formatów

Według autorów raportu rynek handlowy w Polsce zajmuje wiodącą pozycję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i przyciąga wielu międzynarodowych inwestorów, deweloperów oraz najemców. Ponad 30 lat rozwoju sektora w Polsce zaowocowało zasobami nowoczesnej powierzchni handlowej na poziomie 16,2 mln m2 GLA (gross leasable area – powierzchni najmu brutto) w ramach różnych formatów. Dobrej sytuacji sprzyjają stabilne fundamenty polskiej gospodarki, w tym wzrosty PKB i sprzedaży detalicznej, a także baza 38 mln konsumentów.

Centra handlowe są nadal najpopularniejszym formatem wśród klientów w Polsce (stanowią 62% całkowitej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej). Jednak ich udział w rynku systematycznie maleje (z 89% w 2000 r. do 74% w 2010 r.) na rzecz parków handlowych, wolnostojących magazynów oraz centrów codziennych zakupów. Aktywność deweloperów w segme...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy