W dosłownym tłumaczeniu well-being oznacza dobrostan. Zgodnie z definicją Międzynarodowej Organizacji Pracy pojęcie to w odniesieniu do sfery zawodowej wskazuje na wszystkie aspekty związane z wykonywaną pracą. Zalicza się do nich m.in. następujące czynniki: sposób myślenia o miejscu pracy, atmosfera w zespole, poczucie wpływu na rozwój firmy, satysfakcja z wykonywanych działań oraz bezpieczeństwo w miejscu pracy.
Na przestrzeni ostatnich lat możemy zaobserwować zdecydowaną zmianę nastawiania pracodawców do zagadnienia komfortu pracowników w miejscu pracy. Opracowany przez Future Workplace raport „HR Sentiment Survey”[1] wskazuje, że blisko 70% liderów z obszaru HR uznaje zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie pracowników za najwyższy priorytet wśród swoich działań. Doświadczenia pracownika, znane pod hasłem Employee Experience, przekładają się na sposób i jakość pracy wykonywanej przez zespół. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Harvard Business Review amerykańskie firmy tracą aż 225 miliardów dolarów rocznie na skutek złego stanu zdrowia pracowników. Naturalnie rodzi to pytanie o to, jak zadbać o zaangażowanie, motywację i produktywność, czyli well-being pracowników w miejscu pracy.
Początek jest prostszy, niż się wydaje
Praca stanowi dużą część naszego życia. W przestrzeni biurowej spędzamy większość dnia, dlatego swoboda i komfort pracowników w biurze powinny być absolutnym priorytetem. Well-being w miejscu pracy nie jest tylko odpowiedzialnością działów HR, ale także, a może przede wszystkim, zarządzających firmą. Oczywiście w miarę rozwoju i zwiększającej się ilości pracowników działania będą wymagały większej uwagi, dlatego ważne jest, aby w miarę możliwości zacząć budować kulturę dobrostanu na jak najwcześniejszym etapie działalności organizacji. Podstawową rzeczą, jaką należy zrobić, aby zbadać potrzeby związane z well-beingiem w firmie, jest po prostu zasięgnięcie informacji u źródła. Szczera i transparentna rozmowa z pracownikami pozwoli poznać i zobrazować ich idealne miejsce pracy, zapewniające pełne skupienie, komfort i przede wszystkim wywołujące chęć przychodzenia do biura. Wiedząc, jakie pracownicy mają potrzeby, można określić cele. Rolą zarządzających firmą i działów HR będzie dobranie odpowiednich narzędzi, aby sprostać oczekiwaniom zespołu i zbudować kulturę organizacji zorientowaną na komfort społeczności firmowej.
Komfort a przestrzeń do pracy
W 2020 r. spora część osób aktywnych zawodowo dostrzegała plusy pracy zdalnej, którą wymusiła na nas pandemia. Początkowy zachwyt zaczął z czasem mijać, co potwierdzają badania przeprowadzane na rynkach europejskich oraz amerykańskich, które wskazują, że aż 40% pracowników odczuwa większe zmęczenie, pracując w domu. Wiąże się to m.in. z zatarciem granicy między godzinami pracy a życiem prywatnym, co zmniejsza poczucie work-life balance, a często także brakiem warunków pozwalających na pełne skupienie. Ostatnie spostrzeżenie potwierdza dodatkowo badanie przeprowadzone przez Hana Research Group zrealizowane na terenie USA, gdzie nieco ponad 80% badanych wskazało, że oczekują od pracodawcy, aby biuro było miejscem pozwalającym na pełne skupienie. Naturalnym krokiem powinno więc być zweryfikowanie czynników pozwalających to zagwarantować. Wybierając lokalizację biura oraz planując jego aranżację, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów technicznych, które wpływają na poczucie zmęczenia, a tym samym komfort u pracowników. Pierwszym obszarem wartym zagospodarowania jest wprowadzenie oświetlenia zgodnego z rytmem dobowym, co wpływa pozytywnie na funkcjonowanie organizmu osoby przebywającej w takich warunkach. Kolejnym jest jakość powietrza, na którą składa się jego temperatura oraz wilgotność. Kolejnymi czynnikami są nasłonecznienie, które zdecydowanie wpływa na samopoczucie, oraz sam adres biura w lokalizacji dogodnej pod kątem komunikacyjnym. Dodatkowo w samej przestrzeni warto zadbać o odpowiednie ułożenie pomieszczeń i stanowisk pracy, gwarantujących komfort pracownikom w skupieniu, ale także pozwalających na międzyludzkie interakcje będące często dodatkowym czynnikiem pobudzającym kreatywność. Istotne jest również zapewnienie odpowiedniej redukcji hałasu dobiegającego z zewnątrz biura, który może wpływać na rozproszenie uwagi. Wybierając biurowiec, warto zwrócić uwagę na jego certyfikację. WELL oraz FITWEL to przykłady certyfikatów wielokryterialnych powierzchni biurowych, które świadczą m.in. o właściwym zagospodarowaniu wspomnianych wcześniej czynników w budynku. Co więcej, nie powinno się zapominać o roślinach. Często kwestia ta jest bagatelizowana, a rośliny mają duży wpływ na nasz well-being – nie tylko oczyszczają i poprawiają jakość powietrza, ale także ich zielony kolor wpływa uspokajająco na osoby przebywające w ich otoczeniu.
Pójdź o krok dalej
Każdy z nas widział zdjęcia lub chociaż słyszał o niesamowitych biurach i dostępnych w nich udogodnieniach, jakie oferują firmy z Doliny Krzemowej znane z pierwszych stron gazet. Być może wydaje się to utopijnym marzeniem i nierealnym do osiągnięcia poziomem ze względu na budżety. Nie oszukujmy się, nie będziemy w stanie pozwolić sobie na dedykowane kapsuły do popołudniowej drzemki czy zorganizowanie wielkiej imprezy w Las Vegas z udziałem Beyonce w celu poprawy morale zespołu, jak to miało miejsce w przypadku Ubera. Warto zwrócić uwagę na mniejsze rzeczy, jakie największe firmy zapewniają swoim pracownikom i zgodnie z naszymi możliwościami oraz potrzebami pracowników zaimplementować je w firmie. Przede wszystkim pamiętajmy, że pracownikom codziennie w mniejszym lub większym stopniu towarzyszy stres. Firmy mogą pomóc nim zarządzać. Podstawowym sposobem jest zapewnienie w pracy miejsca do wyciszenia się, co może w praktyce przełożyć się na tzw. strefę chillu lub po prostu pokój pozwalający chwilę odetchnąć i spokojnie przemyśleć sytuację powodującą w głowie pracownika nadwyżkę stresu. Kolejnym czynnikiem wpływającym na produktywność, kreatywność i ogólną poprawę pracy mózgu jest aktywność fizyczna. Warto zbadać o potrzeby zespołu także pod tym względem i zapewnić w biurze np. popularne ostatnio biurka z bieżnią. Jeśli dysponujemy dodatkowym budżetem, warto zadbać o dodatkowy zapas endorfin i dopaminy wśród członków zespołu. Mamy na to całą gamę rozwiązań – od zapewnienia zdrowych przekąsek dostępnych dla pracowników, po zaaranżowanie strefy dedykowanej rozrywki, gdzie osoby przebywające w biurze będą mogły zredukować poziom stresu, korzystając z gier zapewniających dodatkowe interakcje międzyludzkie oraz poprawiających atmosferę w zespole poprzez zdrową rywalizację na innej stopie niż ta zawodowa.
Bez wątpienia inwestycja w komfort i dobre samopoczucie pracowników spłaci się z zauważalną nawiązką. Dostrzeżemy ją nie tylko w lepszej atmosferze w zespole i większej otwartości na nowe wyzwania oraz zmiany wprowadzane w firmie, ale przede wszystkim w produktywności zespołu i wynikach biznesowych firmy. Oczywiście jest to inwestycja długoterminowa, lecz z pewnością warta swojej ceny i czasu, jaki musimy poświęcić na realizację zadań związanych z tym obszarem. Dodatkowo nie zapominajmy o Employer Brandingu, a nie jest tajemnicą, że zadowolony pracownik jest najlepszą wizytówką firmy, jaką możemy sobie na tym polu zapewnić. Warto pamiętać, że zbudowanie kultury organizacji zorientowanej na well-being powinna być efektem działań wszystkich członków zespołu. Kluczową rolę odgrywają zarządzający firmą, czyli tzw. C-level, lecz docelowo wymaga ona też odpowiedniego nastawienia wśród pracowników, co zazwyczaj weryfikowane jest poprzez zbadanie tzw. culture-fit przez specjalistów HR już na etapie rekrutacji.
Przypisy: