Społeczny wymiar przestrzeni

FACILITY

W wielu organizacjach toczy się dziś dyskusja na temat tego, jak powinien wyglądać model hybrydowy, a także jak przeprojektować biuro, by odpowiadało na nowe potrzeby rozproszonych zespołów. Jednym z ważnych wątków jest rozmowa o nowej roli biura, które ma być miejscem budowania społeczności, wspierającym rozwój organizacji. Dlatego tak ważne jest teraz znalezienie odpowiedzi na pytania dotyczące tego, jak zaprojektować przestrzenie, które będą wspierały wymianę wiedzy, budowanie relacji i współpracę w zespołach. W artykule wyjaśniam, jak uwzględnić społeczny wymiar przestrzeni w projektowaniu środowisk pracy.

Komunikacja, kooperacja, współpraca, rozmowy to bliskoznaczne wyrazy, których w luźnej konwersacji prowadzonej w organizacjach często używa się naprzemiennie. Określany jest za ich pomocą dość szeroki zakres działań komunikacyjnych związanych z koordynacją i ustalaniem zadań, spontanicznym zadawaniem pytań w czasie pracy dotyczących wykonywanych w danym momencie czynności, przekazywaniem wiedzy i wyjaśnianiem różnych zagadnień czy burzą mózgów mającą doprowadzić do ustalenia optymalnego rozwiązania. Choć w potocznej mowie zakres semantyczny tych czterech wyrażeń w dużej mierze się pokrywa, to osoby projektujące przestrzenie pracy używają ich na określenie różnych typów interakcji. Dla każdego z nich projektowane są nieco inne przestrzenie dopasowane do charakteru i częstotliwości odbywających się w nich działań komunikacyjnych. To właśnie one są elementami architektury przestrzeni biurowych w największym stopniu wpływającymi na relacje społeczne oraz przekazywanie wiedzy i informacji.

Komunikacja

W czasach pracy zdalnej komunikacja organizacyjna jest w dużej mierze zapośredniczona przez narzędzia takie jak MS Teams czy Google Meet. Obejmuje wiele różnych sytuacji, spośród których część jest dość oczywistym elementem codziennej rzeczywistości biznesowej – to indywidualnie prowadzone wideokonferencje czy spotkania hybrydowe angażujące kilka osób znajdujących się w jednej przestrzeni w biurze i osoby, które uczestniczą zdalnie. To także sytuacje mające miejsce nieco rzadziej, np. spotkania całej firmy, w czasie których komunikowane są ważniejsze decyzje czy omawiane wyniki i strategie. W dobie pracy hybrydowej te spotkania również realizowane są w formule zapośredniczonej, aby wszyscy pracownicy – także ci, którzy pracują danego dnia w domu, oraz ci, którzy w ogóle pracują całkowicie zdalnie – mieli okazję w nich uczestniczyć i pozostać dzięki temu na bieżąco z aktualnościami firmowymi.

Aby biuro dobrze wspierało ten zakres czynności, czyli komunikację, muszą w nim być zapewnione miejsca, takie jak małe sale do spotkań wyposażone w konwencjonalne biurko z ekranem umożliwiające dogodne przeprowadzenie wideokonferencji. Średnie i większe sale konferencyjne powinny być projektowane z uwzględnieniem hybrydowego charakteru spotkań – dobrą praktyką jest projektowanie dużych ekranów u szczytu stołu, ale odsuniętych od niego w taki sposób, aby znajdująca się powyżej kamera mogła objąć wszystkich uczestników spotkania. Miejsca do prowadzenia większych spotkań zwykle aranżowane są ad hoc dzięki mobilnym ściankom, które można przestawić. W ten sposób otwierane są i łączone 2 lub 3 większe przestrzenie, np. 2 duże sale konferencyjne, albo tworzona jest większa przestrzeń z połączenia sali konferencyjnej i przestrzeni socjalnej przy kuchni. Aby jednak te przestrzenie sprawdziły się dobrze jako miejsca do spotkań hybrydowych, odpowiednio musi być również zaprojektowana akustyka tych pomieszczeń, a także ich nagłośnienie oraz rozmieszczenie kamer i ekranów. Warto też pamiętać o znajdującym się obok magazynku umożliwiającym przechowanie części mebli, które trzeba zabrać na potrzeby aranżacji takiej przestrzeni.

Kooperacja

W języku specjalistów zajmujących się projektowaniem środowiska pracy pod pojęciem „kooperacja” kryją się spontaniczne typy interakcji i rozmów towarzyszące wykonywaniu codziennych zadań. To one w dużej mierze są odpowiedzialne za hałas powstający w przestrzeniach open space. W niektórych zespołach jest stosunkowo dużo kooperacji – praca poszczególnych specjalistów jest w znacznej mierze współzależna, czyli by wykonać swoje zadanie, poszczególne osoby muszą dopytywać innych o rozmaite kwestie i na bieżąco uzyskiwać od nich informację zwrotną. Oczywiście, bywają też grupy, gdzie kooperacji prawie nie ma, ponieważ poszczególni pracownicy w samodzielny i kompletny sposób wykonują swoje zadania – to specjaliści, o których się mówi, że są niezależnymi wyspami. Pomiędzy tymi dwiema skrajnymi wartościami pewnego kontinuum znajdują się zespoły, w których intensywna kooperacja odbywa się w określonych okresach. Może to być np. team przygotowujący raz w tygodniu lub raz na kwartał raport wymagający wspólnych uzgodnień, dzielenia się wiedzą i skomentowania. Wówczas osoby na co dzień pracujące samodzielnie przez kilka godzin lub dni muszą intensywnie współpracować przy przygotowaniu raportu. Bieżąca interakcja i wyjaśnianie rozmaitych kwestii to bardzo ważny element wdrażania nowych pracowników i przekazywania im niezbędnej wiedzy. Kooperacja może być zatem nie tyle związana ze stylem pracy danego zespołu, ile ze stopniem wdrożenia i usamodzielnienia poszczególnych pracowników.

Kameralny open space, w którym znajduje się nie więcej niż kilkanaście biurek zgrupowanych w 2 lub 3 wyspy, oddzielonych od komunikacji nieco wyższymi szafkami zwieńczonymi donicami z roślinami lub panelami akustycznymi to przykład przestrzeni dobrze wspierającej kooperacje w teamie. Innym typem przestrzeni są pokoje zespołowe, które mogą być przypisane do poszczególnych działów lub udostępnione w formule rezerwacji grupom mającym w biurze dni koordynacyjne. Zaletą tego ostatniego rozwiązania wiążącego się z większym wydzieleniem przestrzeni jest efekt „bycia u siebie” sprzyjającego budowaniu dobrej atmosfery pracy. Kooperacje wymagają zerkania na monitory pracowników, pokazanie czegoś palcem na ekranie albo wpisania czegoś na klawiaturze osoby, z którą się coś omawia. Dlatego w zespołach intensywnie współpracujących nie sprawdzą się aranżacje open space z biurkami stojącymi w rzędzie i oddzielonych od siebie panelami utrudniającymi interakcje i ograniczającymi pole widzenia.

Współpraca

Burze mózgów, spotkania warsztatowe, cykliczne spotkania zespołów w celu koordynacji zadań w projektach to tylko kilka przykładów planowanych spotkań, w których bierze udział kilka lub kilkanaście osób mających czasem bardziej formalny charakter, a w innych przypadkach wiążących się z koniecznością stworzenia nieco bardziej nieformalnej i sprzyjającej kreatywności atmosfery.

Projektanci środowiska pracy bardzo często podkreślają dziś w rozmowach z klientami, że przy kreśleniu przestrzeni do współpracy warto myśleć o wielofunkcyjności. Dlatego w salach konferencyjnych coraz częściej znajdują się meble na kółkach, składane stoły konferencyjne, przesuwne tablice do pisania, które pracownicy mogą samodzielnie przestawić, tak aby dostosować przestrzeń do swoich potrzeb, m.in. wielkości i charakteru spotkania. W ten sposób konwencjonalna salka konferencyjna w okamgnieniu może zamienić się w miejsce do pracy warsztatowej dostosowanej do działania w podgrupach i wypracowywania rozwiązań na tablicach do pisania. Ze względu na to, że współpraca wymaga w wielu przypadkach połączenia pisania na tablicach, wyświetlania materiałów na ekranach, weryfikowania różnych kwestii na laptopach czy sporządzania notatek ze spotkania (zarówno w notatnikach, jak i w komputerach) warto opracować kilka scenariuszy wykorzystania sali warsztatowej i zaprojektować ją, tak by te różne czynności były odpowiednio wkomponowane w przestrzeń.

Rozmowa

Interakcje osób pracujących w organizacjach nie tylko są związane z zakresem zadań i obowiązków, lecz także są zwykłą międzyludzką komunikacją. A codzienne rozmowy mają to do siebie, że toczą się wartko, a rozmówcy przeskakują z tematu na temat – przechodzą od omawiania spraw biznesowych do żartów i poruszania tematów bardziej osobistych. Rozmowy o planach wakacyjnych albo komentowanie wydarzeń w ulubionych serialach mają też funkcję biznesową, ponieważ pomagają ludziom zbudować relacje i czuć się ze sobą dobrze. To bardzo ważny czynnik kształtujący poczucie spójności zespołu oraz zaangażowania we wspólne sprawy. Dobre relacje społeczne pomagają także budować zaufanie w organizacyjnej społeczności, jakże potrzebne w grupach rozproszonych. Osobom, które mają rozległe sieci społeczne we własnej organizacji, zazwyczaj łatwiej jest skoordynować pracę w projektach międzyzespołowych czy uzyskać niezbędne informacje. Codzienne rozmowy, nawet jeśli nie dotyczą kwestii zawodowych, mają zatem istotny wpływ na sprawność operacyjną zespołów i poszczególnych członków.

Dlatego oprócz przestrzeni do pracy indywidualnej oraz spotkań grupowych biurowe typologie od dłuższego już czasu są uzupełniane miejscami nieformalnymi, aranżacją przypominającymi domowe salony lub przytulne kawiarnie. To większe i mniejsze różnorodne przestrzenie, w których można wspólnie zjeść, wypić kawę czy odbyć krótkie spotkanie.

Przestrzenie dla kolektywów wiedzy

Współczesne organizacje to kolektywy wiedzy, czyli zespoły specjalistów o bardzo różnych kompetencjach, którzy muszą się komunikować oraz dzielić wiedzą i informacjami czy uzgadniać różne kwestie, aby wykonać wspólnie złożone zadania. Dlatego społeczne i komunikacyjne wymiary przestrzeni są niemniej istotne niż miejsca do wykonywania pracy indywidualnej, w tym wymagającej skupienia. W każdym biurze powinny się pojawić wszystkie wymienione w artykule typy przestrzeni, aczkolwiek sposób ich rozlokowania i proporcje udziału poszczególnych typów przestrzeni w całkowitym metrażu powinny być dostosowane do stylu w pracy i kultury w danej organizacji. By zrozumieć wzory komunikowania się, kooperowania, współpracowania i rozmawiania w poszczególnych zespołach, warto przeprowadzić badania i zdefiniować kod społeczny danej organizacji. Pozwoli to zaprojektować rozwiązania przestrzenne dopasowane do potrzeb i pomoże rozwijać społeczny wymiar organizacji.

Przypisy