Różne pokolenia – jedno biuro

PROPERTY

Skuteczna organizacja biura, nie tylko w aspekcie samej przestrzeni, ale też przepływu pracy – wymaga godzenia różnych interesów. Bardzo często mówi się tutaj o potrzebach pracownika i pracodawcy, jednak nie jest to jedyne pole wymagające współpracy. Okazuje się bowiem, że istnieje jeszcze jeden bardzo ważny czynnik wpływający na organizację biura. Jest nim różnorodność pokoleniowa pracowników. Czy można pogodzić indywidualne predyspozycje i preferencje, aby stworzyć miejsce, w którym każdy (niezależnie od wieku) będzie czuł się dobrze? Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.

Pokolenia na rynku pracy przyjmują wprawdzie różne definicje, jednak najczęściej wymienia się wśród nich baby boomersów (stopniowo odchodzących na emeryturę), a także pokolenia X, Y oraz Z. Ich szczegółowe analizy można znaleźć w rozmaitych publikacjach. Na potrzeby niniejszego artykułu kluczowa okazuje się postawa przedstawicieli poszczególnych generacji względem swojej pracy i zajmowanego stanowiska, a także preferencje dotyczące rodzaju relacji w zespole.

Sylwetki różnych pokoleń

Pracownicy z pokolenia baby boomers (roczniki 1946–1965) rzadko zmieniają swoje miejsca pracy czy zajmowane stanowiska. Chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem, znacznie gorzej radzą sobie natomiast w sytuacjach konfliktu. Mają również trudność z przyjmowaniem informacji zwrotnej. Liczy się dla nich praca jako proces, a nie tylko jej rezultat.

Przedstawiciele pokolenia X (z roczników 1965–1979) są lojalni wobec swojego pracodawcy i godni zaufania. Cenią sobie możliwość rozwoju i stawiają na różnorodność, a własne działania ukierunkowują przede wszystkim na rezultat. Dobrze radzą sobi...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy