Zielone światło dla ekologicznych praktyk w sektorze mieszkaniowym
Rosnące poczucie odpowiedzialności za jakość powietrza i kondycję środowiska naturalnego to argument, dla którego swoje wybory jako konsumenci podejmujemy bardziej świadomie. Według raportu Zielone miasta i gminy 64% ankietowanych do koszyków zakupowych wkłada produkty i wybiera usługi firm szanujących ekologię. Tuż za stawianiem samodzielnych mniejszych kroków w kierunku ekologii pojawia się także szukanie miejsc zamieszkania, gdzie wśród deweloperów zrównoważone budownictwo traktowane jest priorytetowo.
Branża zmuszona jest przystosować ofertę do wymagań klientów i zabezpieczyć tym samym swój portfel i przyszłość kolejnych inwestycji. - Klienci są coraz bardziej wrażliwi na kwestie związane z ekologią, świadomi zagadnień związanych z efektywnością energetyczną, zwłaszcza że koszty energii stale rosną – mówi Sylwia Buźniak, ekspert innogy Polska ds. współpracy z branżą deweloperską. Zastosowanie zielonej energii i propagowanie koncepcji well-being w projektowaniu nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych, to dążenie do zapewnienia usługobiorcom satysfakcjonujących warunków do codziennego życia. Fakt ten potwierdzają wyniki badań, gdzie 73% Polaków wiąże wdrożenie działań proekologicznych ze zwiększeniem atrakcyjności miejsca zamieszkania.
W którym kierunku podąża branża budowlana?
Trend ekologiczny w budownictwie z pewnością zostanie z nami na dłużej i nie jest traktowany jako chwilowy, lecz raczej jako zmiana w mentalności społeczeństwa. Deweloperzy zakładają na osiedlach panele fotowoltaiczne i stacje do ładowania pojazdów elektrycznych, czyniąc z nich atut i gwarantując tym samym komfort oraz mniejsze rachunki za prąd. Bujna roślinność zdobiąca elewacje nowoczesnych apartamentów, czy też tworzenie stref relaksu i zielonych terenów wypoczynkowych wewnątrz osiedli to wyróżnik, który w przyszłości będzie traktowany w branży w kategorii standardu.
Case study z ekologią w tle
W Warszawie przy ulicy Chmielnej podziwiać można Implant pop-up store, kompleks gastronomiczno-społeczny, w którym zastosowano ciekawe rozwiązania ekologiczne. Przykładem są chociażby mechaniczne oczyszczacze powietrza niwelujące smog, zamiana każdego biletu parkingowego na drzewo czy też nadrzędny cel edukacji społecznej, jaki ma spełnić pokryty roślinnością kontener.
Na ekologię postawiła także firma No Limit, która w Sosnowcu stworzyła „zielony magazyn” zasilany energią fotowoltaiczną. Centrum logistyczne zadbało o infrastrukturę umożliwiającą obsługę samochodów elektrycznych, jak i zastosowanie destratyfikacji powietrza w środku hali magazynowej.
„Tak” dla ekologii powiedziała również Żabka Polska. Pierwszy sklep w pełni zasilany zieloną energią powstał w Warszawie, gdzie w jego wnętrzu oraz bliskim otoczeniu wdrożono aż 20 ekologicznych rozwiązań. Należą do nich m.in. podłoga kinetyczna, stacja ładowania pojazdów elektrycznych czy też EKOmat, czyli maszyna przeznaczona do zwrotów butelek i puszek. Jak potwierdza Justyna Rutkowska, ekspert innogy Polska ds. współpracy z branżą usługową: Sektor usługowy odpowiada na potrzeby konsumentów, angażując się w przedsięwzięcia związane z dbałością o czyste powietrze, zieleń w otoczeniu, ograniczeniem emisji CO2, oszczędzaniem surowców.
Jednak nie tylko wcześniej wspomniany sektor mieszkaniowy i usługowy dotrzymują kroku ekologicznym praktykom. Sektor publiczny także podąża w kierunku trendów eko, czego przykładem jest Komisariat Policji w Korszach, który jest jedną z wizytówek zrównoważonego budownictwa. Na jego terenie zastosowano nie tylko panele fotowoltaiczne, ale także stację szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Każda z branż i obszarów, o których mowa w raporcie innogy poszukuje i w dalszym ciągu poszukiwać będzie rozwiązań równocześnie atrakcyjnych dla klientów i funkcjonujących w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.