Well-being, WELL cleaning
Trendy w projektowaniu biur się zmieniają – od biurowych boxów i ścianek wygłuszających, przez open space, po chill roomy i kabiny akustyczne. Wśród falujących trendów jedna rzecz się nie zmienia. Każda przestrzeń, aby była funkcjonalna, musi być czysta. Po latach praktyk wiadomo już, jakie cechy budynków wpływają na dobre samopoczucie i produktywność. Coraz częściej praktyki te podlegają standaryzacji. Przykładem jest certyfikacja WELL Building Standard™ (WELL). To wytyczne dla budynków i wnętrz, których zadaniem jest wdrażanie, weryfikowanie i mierzenie cech poprawiających zdrowie i dobre samopoczucie ludzi.
Według International WELL Building Institute (IWBITM) odpowiedni projekt miejsca pracy winien uwzględniać: jakość powietrza, oświetlenie, widoki na przyrodę i ogólny układ wnętrz. Wytyczne definiują także poprawę praktyk serwisu sprzątającego. Certyfikowane środki czystości to absolutna podstawa. Jako firma sprzątająca, realizując usługę, jesteśmy w stanie wdrożyć środki ekologiczne czy nawet hipoalergiczne. Przykład jednego z naszych klientów pokazuje, że niekiedy alergia konkretnego pracownika może wymusić zastosowanie zupełnie bezzapachowych środków. Przy dzisiejszych rozwiązaniach technologicznych stosowanych przez producentów nie jest to problemem.
Aktualnie w przestrzeniach biurowych prym wiedze human-centered design i te praktyki przenikają także do usług porządkowych. Personel wciąż skupia się na powierzchniach, ich odpowiednim doczyszczeniu i konserwacji, ale to odczucia pracownicze są najważniejsze. Usługa jest projektowana i dostosowywana do rytmu pracy biura – sprzątanie w godzinach nocnych, ciche sprzęty, odkurzacze z filtrami HEPA, zapach, serwis lunchowy, dozowniki mydła, regularne pranie tapicerki, mycie przeszkleń, ozonowanie… Na układankę czystego biura składa się wiele elementów.
95% Polaków na TAK
Oczywistym jest, że lepiej czujemy się w miejscu, które jest uporządkowane, estetyczne i dobrze zorganizowane. Raport Hunting Dynasty, Clean Environment’s Impact on People’s Happiness[2] jasno ukazuje, jak duży wpływ na samopoczucie ma przebywanie w czystym otoczeniu. Zapytani o to Polacy w 95% zadeklarowali, że czystość pozytywnie wpływa na ich samopoczucie. Porządek w przestrzeni biurowej skraca czas realizacji zadań, zwiększa zdolność koncentracji i utrzymania uwagi na dłużej, bez rozpraszania się.
Co więcej, daje też poczucie bezpieczeństwa. Po pandemii aż 66% pracowników deklarowało, że widzi potrzebę lepszych praktyk sprzątania biur (źródło: cnbc.com).
Biuro w wydaniu FRESH
Każdy, kto praktykuje krótkie spacery w ciągu dnia, powie, że świeże powietrze ma niesamowitą zdolność przywracania energii, łagodzenia stresu i tworzenia szczęśliwszego, spokojniejszego stanu umysłu. To intuicyjne, ale wiele badań potwierdza, jak wpływa jakość powietrza na funkcjonowanie mózgu. W przestrzeni biurowej zadbanie o odpowiednią cyrkulację może okazać się trudniejsze. Wynika to przede wszystkim z:
- braku możliwości wietrzenia – biura czasem są pozbawione okien, mieszczą się przy ruchliwych drogach,
- klimatyzatorów, wymuszających szczelność,
- obecności elektroniki – zgodnie z opracowaniem Joanny Kowalskiej, Małgorzaty Szewczyńskiej i Małgorzaty Pośniak „Urządzenia biurowe mogą emitować szereg potencjalnie szkodliwych zanieczyszczeń. Drukarki i kserokopiarki są źródłem lotnych związków organicznych (LZO), które przynajmniej w części pochodzą z tonerów poddawanych ogrzewaniu podczas procesu drukowania oraz pyłów papieru. LZO zidentyfikowane podczas badania emisji z urządzeń drukujących obejmują toksyczne zanieczyszczenia powietrza, takie jak: benzen, toluen, etylobenzen, ksylen, styren, a także formaldehyd. Biurowe urządzenia drukujące są uznawane za główne źródła emisji wewnętrznej bardzo drobnych cząstek aerozolu” [3].
Joseph G. Allen z Harvard University przeprowadził eksperyment, aby zbadać, czy lepsze powietrze wpływa na zdolność pracownika do przetwarzania informacji, podejmowania strategicznych decyzji i reagowania na sytuacje kryzysowe. Eksperyment polegający między innymi na manipulowaniu poziomem lotnych związków organicznych (LZO) w przestrzeni dowiódł, że oddychanie lepszym powietrzem poprawiło wydajności podejmowania decyzji wśród uczestników w trakcie standardowego testu funkcji poznawczych (źródło: Harvard Business Review). O czystość należy zatem dbać na wielu poziomach.
Dezynfekcja dla poczucia bezpieczeństwa
Z badań zatytułowanych „Nawyki higieniczne” przeprowadzonych przez Rentokil Initial[4] wynika, że nawet połowa ankietowanych obawia się korzystania z pracowniczych toalet! Połowa badanych kobiet napotkała przepełnione kosze w toaletach i dla 76% z nich było to wyjątkowo nieprzyjemne doświadczenie. Środowisko biurowe jest narażone na zanieczyszczenia płynące z różnych źródeł. Jedną z konsekwencji pandemii COVID-19 jest większa świadomość pracowników i uwaga menedżerów skierowana na zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Pojawia się więc pytanie, kto finalnie jest odpowiedzialny za wdrożenie i koordynowanie odpowiednich procesów. Większość dużych organizacji ceduje ten obowiązek na przedstawicieli firm sprzątających. Zatrudnienie wykwalifikowanej firmy sprzątającej oznacza wdrożenie odpowiednich standardów, a wszystko to w zgodzie z bezpieczeństwem pracowników. Dla wzmocnienia poczucia bezpieczeństwa warto wprowadzić serwis dzienny, który będzie miał za zadanie co godzinę weryfikować każdą toaletę i dezynfekować najczęściej dotykane powierzchnie.
Odpowiedzialność za pracownika – kto ją przejmuje
Dbanie o czystość w biurze to przede wszystkim zadanie ekipy sprzątającej zatrudnionej na zlecenie pracodawcy. To on jest głównym odpowiedzialnym za przestrzeganie przepisów BHP. Firma porządkowa z zewnątrz to specjaliści zajmujący się kompleksowym utrzymaniem przestrzeni biurowej w nienagannym stanie. Z doświadczenia wiemy, że najlepsze efekty przynosi holistyczne podejście do tematu i współpraca Office Managera czy działu HR z koordynatorem usługi czystości. Wymiana informacji i potrzeb pozwala dopasować usługę do charakterystyki obiektu, liczby pracowników ich systemu pracy czy zasad funkcjonowania w przestrzeni biurowej. Profesjonalna usługa sprzątania nie wystarczy. Niezbędna jest edukacja osób korzystających z biura i podkreślanie ich wpływu na czystość danej przestrzeni.
Czystość jest odpowiedzialnością wszystkich. To, że w danym biurze jest ekipa sprzątająca, nie oznacza, że pracownicy są całkowicie zwolnieni z obowiązku sprzątania po sobie i dla siebie. Czy wiesz, że przez chwytanie barierek czy klamek w biurze na naszych rękach może znaleźć się nawet 10 tysięcy komórek drobnoustrojów[5]? Najczęściej dotykane powierzchnie są dezynfekowane, ale to pracownicy myjący dłonie tworzą czyste biuro. Wciąż warto przypominać pracownikom, że na klawiaturze może być nawet o 400 razy więcej bakterii niż na desce klozetowej.
Do utrzymania czystego biura konieczne jest zaangażowanie firmy sprzątającej, ale też pracowników i osoby zarządzającej biurem.
Praca w biurze jako benefit?
Czyste biuro ma wszechstronny, dobroczynny wpływ na samopoczucie i zdrowie pracowników. Pozytywnie wpływa na koncentrację, poprawia nastrój, sprzyja działaniom kreatywnym, zwiększa zadowolenie i satysfakcję z pracy. W sferze fizycznej można odczuć poprawę komfortu oddychania, brak problemów skórnych czy intensywnych reakcji alergicznych. Szczególnie dobrze jest, jeśli usługi sprzątające realizowane są ekologicznymi metodami, a w parze z nimi idzie odpowiednia wentylacja i klimatyzacja w celu uzyskania optymalnego mikroklimatu. Przedstawiciele firmy sprzątającej we współpracy z florystą są w stanie zadbać o rośliny w biurze czy też przygotować biuro w sytuacji, gdy pracownik zabierze ze sobą psa.
O tym, jak zmienia się nasze postrzeganie biur, a konkretniej ich czystości, świadczą powroty do biur po pandemii. Zdezynfekowane, uporządkowane miejsce tworzą przestrzeń biznesową do wymiany doświadczeń, są miejscem spotkań, narad i integracji międzyludzkich. Jako profesjonalna firma sprzątająca wiemy, jak wspólnie z Office Managerami tworzyć przestrzeń, w której chce się być.
Przypisy:
- Źródło: https://www.bco.org.uk/
- Źródło: https://worldhappiness.report/ed/2020/environments-for-happiness-an-overview/
- Źródło: https://www.environmed.pl/Emisja-substancji-chemicznych-z-biurowych-urzadzen-drukujacych-i-powielajacych,114325,0,1.html
- Źródło: https://www.rentokil-initial.pl/
- Źródło: https://www.gov.pl/web/gis/jak-myc-rece-instrukcja-mycia-rak