Home staging – przykra konieczność czy najbardziej skuteczna metoda sprzedażowa?

RESIDENTIAL

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jedne oferty na portalach ogłoszeniowych podobają się natychmiast, inne natomiast są antyreklamą samych siebie? Czy słyszałeś podobne słowa do tych: „po co będę inwestował, skoro ja chcę przecież sprzedać mieszkanie”? A może sam uważasz, że inwestycja w nieruchomość, której chcesz się pozbyć, to przesada?

Jeśli na co najmniej jedno pytanie odpowiedziałeś twierdząco – to jestem przekonana, że nie poznałeś jeszcze wyjątkowych korzyści zastosowania home stagingu. Jednak abyś mógł zrozumieć, o co tak naprawdę chodzi, zacznę od początku.

Barb Schwarz, amerykańska miłośniczka teatru i pośrednik nieruchomości, 52 lata temu potraktowała dom, który nie chciał sprzedać się przez kilka lat, jako scenę. Poukładała w nim przedmioty, posprzątała, poprzekładała meble i sprzedała go w bardzo krótkim czasie. I tak narodził się home staging.

Czym jest home staging?

Home staging to sztuka profesjonalnego przygotowania nieruchomości do szybkiej, skutecznej i zyskownej sprzedaży lub najmu. To nie tylko modne hasło związane z designem, ale klucz do uwolnienia pełnego potencjału nieruchomości.

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz i jest ono absolutnie kluczowe. Nie trzeba być wielkim ekspertem, aby wiedzieć, że dobre przygotowanie domu może w istotny sposób wpłynąć na jego potencjał sprzedażowy. Właściwe przygotowanie przestrzeni do sprzedaży może przenieść Twoją nieruchomość na wyższy poziom cenowy i pomóc kupującym zakochać się w Twoim wnętrzu od pierwszego wejrzenia.

Home staging polega na przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży w taki sposób, aby zainteresować nią jak największą liczbę kupujących. Może przekształcić puste ściany i podłogi w ciepły i przytulny dom, z którym oglądający mogą się utożsamić. Warto podkreślić, iż powinien polegać na dogłębnej analizie rynku zarówno pod względem preferencji klientów, jak i samej grupy docelowej.

Jak rozumieć staging?

Home staging to nie jest tradycyjne dekorowanie wnętrz. Owszem, zawiera pewne jego elementy, jednak koncentruje się na stworzeniu neutralnej, ale i zachęcającej przestrzeni, która spodoba się szerokiemu gronu nabywców. Z drugiej strony warto podkreślić, że nie jest to także kosztowny remont nieruchomości, ale praca w zastanych warunkach przy relatywnie niskim budżecie. Głównym celem stagingu jest pokazanie potencjału mieszkania, optyczne powiększenie i otwarcie przestrzeni oraz – a właściwie przede wszystkim – wytworzenie emocjonalnej więzi z potencjalnymi nabywcami. Ważne w tym procesie jest to, że nie sprzedajemy tylko nieruchomości, ale marzenia – te o nowym, wyczekiwanym domu. Poprzez strategiczne rozmieszczenie mebli, naprawę usterek, uporządkowanie przestrzeni i podkreślenie najlepszych cech nieruchomości – staging ma na celu wytworzyć poczucie przestronnej i otwartej przestrzeni, która pozwala potencjalnym nabywcom wyobrazić sobie siebie i życie w danym wnętrzu.

Home staging wykracza poza samą aranżację, podkreślając jednocześnie funkcjonalność i wszechstronność każdego pomieszczenia – ukazując jego wartość oraz możliwości, jakie oferuje dom.

Korzyści z home stagingu

Home staging przynosi korzyści zarówno kupującym, jak i sprzedającym, ponieważ pomaga kupującym wyobrazić sobie życie w dobrze urządzonym domu i pozwala sprzedającym zarobić więcej pieniędzy na szybszej sprzedaży. Aby jednak nieruchomość szybko znalazła klienta, musi stać się atrakcyjną reklamą samej siebie. I właśnie o to chodzi w home stagingu – o znaczny wzrost wartości przy relatywnie niewielkich nakładach finansowych (często dzięki niepozornym zmianom możemy znacznie podnieść wartość nieruchomości).

Większa atrakcyjność nieruchomości

Odbiór wizualny nieruchomości odgrywa szalenie ważną rolę w przyciąganiu potencjalnych nabywców. Naukowcy udowodnili, że już w 7 sekundzie wiemy, czy chcemy obejrzeć daną nieruchomość, a w 30 – czy chcemy w niej zamieszkać. Home staging ma na celu stworzenie efektownego i pozytywnego wrażenia – podkreślając najlepsze cechy nieruchomości, naprawiając przy tym wszelkie usterki i bagatelizując wady. Dzięki starannie dobranym meblom, odświeżeniu wnętrza, gustownemu wystrojowi i właściwej aranżacji home staging pomaga przekształcić nudną, zaniedbaną przestrzeń w mieszkanie z efektem WOW, w którym każdy chce zamieszkać. Już samo ustawienie eleganckiego stołu, piękne pościelenie łóżek czy aranżacja miejsca do siedzenia lub odpoczynku wpływają bezpośrednio na pozytywny odbiór nieruchomości przez kupujących.

Wzrost wartości nieruchomości i szybkość sprzedaży

Dobrze przygotowany do sprzedaży dom może stworzyć poczucie luksusu oraz jakości, co w konsekwencji wpłynie na postrzeganie nieruchomości jako droższej niż podobne na rynku. W rzeczywistości dzięki home stagingowi mieszkania sprzedają się o 40% szybciej i co najmniej 17% drożej.

Real Estate Staging Association na podstawie badań przeprowadzonych w 2021 r. ustaliła, że inwestycja min 1,3% wartości nieruchomości w home staging dawała średnio o 7,1% wyższy zwrot.

Wzrost zainteresowania kupujących

Kupujący, podejmując decyzję o obejrzeniu domu, a w kolejnym kroku – o jego zakupie – muszą móc wyobrazić sobie siebie w danym wnętrzu. Staging pomaga im wytworzyć emocjonalną więź z danym wnętrzem przez stworzenie ciepłej i przyjaznej atmosfery, która z nimi rezonuje. Przez właściwy dobór mebli, dzieł sztuki, dodatków czy oświetlenia home staging pomaga kupującym wyobrazić sobie, jak wyglądałoby ich życie w danym wnętrzu – tym samym zwiększając ich chęć do złożenia oferty.

Właściwe pokazanie funkcjonalności nieruchomości

Home staging pozwala podkreślić funkcjonalność każdego pomieszczenia. Poprzez uporządkowanie, zorganizowanie i odgracenie przestrzeni można ukazać wnętrza i ich potencjał. W ten sposób klienci będą mogli lepiej wyobrazić sobie siebie i możliwości nieruchomości.

Zmniejszenie stresu sprzedającego

Kiedy planujesz sprzedaż domu czy mieszkania – stres związany z przygotowaniem oferty może być bardzo duży. W końcu właściwe ustawienie mebli czy dekoracji może mieć olbrzymi wpływ na wzrost ceny nieruchomości. Warto zatem zaufać profesjonalistom, którzy potrafią wydobyć najlepsze cechy domu, i powierzyć im przygotowanie oferty.

Wyróżnienie się na tle konkurencji

Konkurencja na rynku nie jest mała – dlatego wyróżnienie Twojej oferty na tle pozostałych ma tak wielkie znaczenie. Pomyśl, jak będzie wyglądać Twoja oferta po home stagingu w porównaniu z brudnymi, zaniedbanymi mieszkaniami, których ofert nie brakuje.

Home staging podkreśla najlepsze cechy Twojego domu

Home staging każdej nieruchomości jest inny. To pasjonująca przygoda pozwalająca na podkreślenie i ukazanie piękna danej nieruchomości. Czasem wystarczy zadbać o odpowiednie dodatki, które ocieplają wnętrze. Innym razem warto sięgnąć po pędzel i przemalować czerwoną ścianę na neutralne kolory, powiększając tym samym grono potencjalnych klientów.

Spójrz na zdjęcia ukazujące wnętrze przed i po home stagingu. Staging przekształca zwykłe, zapuszczone pokoje w inspirujące wnętrza. Każdy pokój reprezentuje styl życia, który dom ma do zaoferowania. Profesjonalny home staging zmienia dom z „jednego z wielu” w „jedyny w swoim rodzaju” – rozkochując w sobie kupujących.

Najważniejsze zasady home stagingu

Depersonalizacja i uporządkowanie przestrzeni

Najważniejsze w home stagingu jest stworzenie przestrzeni, która spodoba się jak największej liczbie klientów – dlatego przygotowując nieruchomość do sprzedaży należy usunąć wszystkie osobiste przedmioty (m.in. zdjęcia, pamiątki), a także uprzątnąć bałagan i stworzyć wnętrze naturalne i czyste – niczym białe płótno. To działanie pozwala klientom wyobrazić sobie swoje rzeczy w danym wnętrzu oraz poczuć styl życia, jaki mogą stworzyć w tej przestrzeni. Przestrzeń pozbawiona zbędnych elementów od razu sprawia wrażenie większej.

Podkreślenie cech nieruchomości – uwypuklenie atutów

Pamiętaj, aby podczas przygotowania oferty sprzedaży nieruchomości podkreślić jej cechy architektoniczne, główne punkty – tzw. focal point oraz uwypuklić jej atuty. Strategiczne rozmieszczenie mebli oraz właściwe rozłożenie dekoracji może przyciągnąć i skupić uwagę na tych właśnie punktach.

Właściwe oświetlenie i wpuszczenie do wnętrza naturalnego światła

Odpowiednio dobrane oświetlenie może sprawić, że przestrzeń będzie wyglądać na większą. Dodatkowo może stworzyć wyjątkową atmosferę i nastrój w poszczególnych wnętrzach.

Neutralne kolory i odświeżenie przestrzeni

Neutralna paleta kolorów użyta do dekoracji wnętrza przemawia do szerszego grona nabywców niż czerwienie czy odważne połączenia kolorystyczne. Należy pamiętać o tym, iż neutralne odcienie zapewniają poczucie spokoju oraz bezpieczeństwa i w naturalny sposób dają nam przestrzeń do wyobrażenia sobie swoich kolorystycznych preferencji. Podczas przygotowania nieruchomości na sprzedaż warto rozważyć przemalowanie ścian na neutralny kolor – dodając akcenty kolorystyczne w zastosowanych meblach i dekoracjach. Stworzenie bazy, którą klienci wykorzystają w dowolny sposób, jest zawsze doskonałym pomysłem. Wchodząc bowiem do świeżo wymalowanego wnętrza, mamy poczucie czystości, porządku i przestronności.

Wygląd zewnętrzny nieruchomości też ma znaczenie

Ponieważ pierwsze wrażenie robi się tylko raz, wygląd zewnętrzny nieruchomości też jest szalenie istotny. Nie pozwól, aby odrapana klatka schodowa czy zaniedbany ogródek odebrały Ci szansę na większy zysk. Weź pod uwagę zagospodarowanie przestrzeni, odświeżenie chodników czy drobne naprawy. Te niewielkie zabiegi spowodują, że Twoja oferta będzie najciekawsza na rynku.

Naprawa usterek

Zostawiając niedziałające sprzęty czy przepalone żarówki, z góry stawiamy się w dużo gorszej pozycji negocjacyjnej. Potencjalny klient zaczyna skupiać się na wadach nieruchomości, zamiast zakochiwać się w swoim nowym wnętrzu.

Stworzenie koncepcji – czyli ustalenie co zrobić, aby uzyskać efekt WOW

Każda nieruchomość jest inna i rządzi się innymi prawami. Dlatego profesjonalny home staging nie powinien być tylko ustawieniem dekoracji we wnętrzu, ale całą misternie przemyślaną strategią – stworzoną właśnie do tego wnętrza.

Aranżacja i stylizacja wnętrza

Aranżacja to właściwe przygotowanie nieruchomości do sesji zdjęciowej. Jej nieodzownym elementem jest wybór odpowiednich dodatków, kwiatów, ułożenie mebli czy właściwe oświetlenie. Może być także połączona z malowaniem pokoi czy zakupem nowych mebli. Odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni i sprawienie, by była przyjazna dla jak największej liczby osób, pozwala na osiągnięcie spektakularnych wyników. Warto pamiętać o szalenie istotnym oddziaływaniu koloru na człowieka oraz o potrzebie stworzenia ciepłego, przytulnego wnętrza.

Profesjonalna sesja zdjęciowa

Domy i mieszkania powinny być przygotowane tak, aby jak najszybciej przyciągnąć klientów. Dlatego nie ma stagingu bez profesjonalnych, wysokiej jakości zdjęć. Wykonane przez profesjonalistę są swoistego rodzaju wisienką na torcie. Fotograf wnętrz będzie dokładnie wiedział, co i w jaki sposób należy wyeksponować, aby nawet zwykłe mieszkanie w bloku z wielkiej płyty wyglądało spektakularnie.

A co na to statystyki?

Staging to inwestycja, która pomaga zmaksymalizować stopę zwrotu ze sprzedaży nieruchomości i zwykle kosztuje mniej niż pierwsza obniżka ceny. Według danych stowarzyszenia Real Estate Staging Association (RESA) przy średniej inwestycji na home staging wynoszącej 1% ceny sprzedaży ok. 75% sprzedawców odnotowało zwrot z inwestycji w wysokości od 5 do 15% powyżej ceny wywoławczej.

Niedawne badanie przeprowadzone przez International Association of Home Staging Professionals (IAHSP) pokazuje, że staging pomaga sprzedawać domy od 3 do 30 razy szybciej. Co więcej, home staging może pomóc w podniesieniu ceny sprzedaży średnio nawet o 20%.

W przypadku sprzedawców, którzy nie decydują się na home staging, badanie IAHSP pokazuje również, że średnia obniżka ceny domu była od 5 do 20 razy większa niż kwota inwestycji w home staging.

W ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania home stagingiem.

Staje się on coraz ważniejszym elementem strategii marketingowej sprzedaży nieruchomości. I choć na świecie znany jest od ponad 50 lat, w naszym kraju dopiero przeżywa swój rozkwit.

Czy home staging jest potrzebny? Czy warto skupić się na procesie przygotowania nieruchomości do sprzedaży? Definitywnie tak. Czas i praca zainwestowane w home staging zwracają się wielokrotnie. Home staging działa i definitywnie wyznacza kierunek i standardy marketingu ofert nieruchomości – przynosząc korzyści wszystkim: sprzedającym, kupującym, pośrednikom nieruchomości i stagerom.

Przypisy