CSR w branży hotelarskiej i nie tylko – czy jest konieczny? Cz. II

PROPERTY

Wracamy do działań CSR w branży hotelarskiej. W tym artykule przyjrzymy się, co warto wdrażać w ramach działań CSR i dlaczego dobrze jest inspirować się przykładami działań z polskiego podwórka.

Odpowiednio zaplanowana i wdrożona strategia CSR może przynieść firmie wiele korzyści – od wizerunkowych po finansowe. Na pierwszą z wymienionych sektor hotelarski powinien zwrócić szczególną uwagę. Dlaczego? Branża ta odpowiada obecnie za około 1% globalnej emisji dwutlenku węgla, a wartość ta będzie wzrastać wraz z jej rozwojem. Szczególnie duży wpływ na środowisko mają hotele z restauracjami, ponieważ zaplecze gastronomiczne wiąże się z generowaniem większego zużycia wody i energii oraz marnowaniem żywności. Tym bardziej istotne jest, by branża hotelarska uwzględniała strategię CSR i kreowała pozytywną zmianę na świecie.

Jakie korzyści dla hoteli płyną z CSR? To między innymi:

  • większa rozpoznawalność marki,
  • pozytywna reputacja firmy,
  • wzrost sprzedaży i większa lojalność klientów,
  • możliwość przyciągania talentów i zatrzymywania pracowników,
  • lepsze wyniki finansowe.
     

Na tym jednak się nie kończy. Inwestycje społeczne, które przekładają się na budowanie reputacji odpowiedzialnego biznesu, mogą prowadzić do uzyskania przewagi konkurencyjnej. Trzeba pamiętać, że hotelarstwo jest specyficzną branżą. Nie tylko poprzez istotny wpływ na środowisko, lecz także z uwagi na swoich pracowników, którzy muszą radzić sobie z zagrożeniami fizycznymi i psychospołecznymi, w tym z wydłużonym czasem pracy czy trudnymi klientami.

Coraz częściej korzyści z CSR są motywatorem do podejmowania inicjatyw przez mniejsze hotele i obiekty konferencyjne. Polskie hotele udowodniły, że można z powodzeniem zaplanować i przeprowadzić różnorodne działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Poniżej przedstawiamy przykłady dobrych praktyk z polskiego podwórka.

CSR w polskich hotelach

Grupa Orbis S.A. to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Środkowej. Oferuje 10,5 tys. pokoi w blisko 60 hotelach w 24 miastach Polski oraz w Wilnie na Litwie. W ramach strategii CSR prowadzi różne inicjatywy.

Inicjatywy prozdrowotne – Grupa Orbis w odpowiedzi na choroby cywilizacyjne, takie jak np. otyłość, zapewnia gościom i pracownikom „zdrowe wnętrza”, z ekologiczną, zdrową żywnością. Oferuje posiłki z lokalnych i naturalnych produktów, w ten sposób promując zrównoważone odżywianie. To nie wszystko. Sieć hotelarska uczestniczy w międzynarodowym programie walki z HIV/AIDS -Act -HIV.

Praca, employer branding – celem Grupy Orbis jest prowadzenie przejrzystego i otwartego biznesu. Wspiera rozwój pracowników, dba o ich dobrostan. Grupa Hotelowa Orbis wprowadziła również we wszystkich hotelach w Polsce „Międzynarodową Kartę Różnorodności”, w ramach której promuje właśnie różnorodność, w tym ze względu na miejsce pochodzenia, wiek czy płeć.

Środowisko naturalne – w Grupie Orbis ważną kwestią jest ograniczenie zużycia wody, zachowanie bioróżnorodności oraz recyklingu odpadów. Podobnie w ramach działań proekologicznych poszukuje się sposobów na zmniejszenie przez hotele zużycia energii i emisji dwutlenku węgla oraz zwiększeniu wykorzystania energii odnawialnej.

Kampanie społeczne

Działania CSR w Grupie Orbis sięgają jednak jeszcze dalej. Firma regularnie angażuje się lub organizuje kampanie społeczne. Warto wspomnieć tu o zaangażowaniu pracowników. Dzięki ich inicjatywie fundacja Accor przekazała w 2011 roku 41 tys. euro na sfinansowanie projektu „Spółdzielnia MaM” (projekt społeczny mający na celu przeciwdziałanie wykluczeniu kobiet z rynku pracy i społeczeństwa). Efektem było powstanie pierwszej w Polsce spółdzielni kobiet, która przeciwdziała wykluczeniu społecznemu matek samotnych, niepełnoletnich i bezrobotnych. Projekt trwa do dziś, a jego uczestniczki mogą skorzystać ze szkoleń zawodowych i wsparcia psychologicznego.

Innym przykładem projektu społecznego zainicjowanego przez pracowników Grupy Orbis jest „Accordeon”. Powstał we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje. W jego ramach zapewniana jest pomoc w wejściu na rynek pracy młodym ludziom, którzy wychowują się w domach dziecka i rodzinach dysfunkcyjnych. Mogą uczestniczyć w szkoleniach z zakresu rozwoju osobistego, warsztatach oraz płatnych stażach w organizacjach partnerskich.

CSR w Radisson Blu Hotel Kraków i Hotel Polski Pod Białym Orłem

Radisson Blu Hotel Kraków jest częścią Rezidor Group. Działania CSR w Radisson Blu Kraków łączy hasło „Blu Loves Green”. Firma ta stawia na zrównoważony, świadomy rozwój oraz podejmuje działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu w obszarze trzech synergicznych programów.

Program Think Planet – to działania proekologiczne. W ich ramach firma zwraca uwagę na zminimalizowanie śladu węglowego i dbanie o środowisko naturalne.

Program Think People – łączy szereg działań zorientowanych na zdrowie i bezpieczeństwo gości oraz pracowników.

Program Think Together – to ogół działań związanych z akceptacją i przestrzeganiem norm etycznych i społecznych w firmie oraz społeczności lokalnej.

Kampanie społeczne

Radisson Blu Hotel Kraków jako partner Domu Dziecka im. Jana Brzechwy w Krakowie co roku organizuje świąteczne wydarzenia charytatywne. Dzieci piszą listy do Świętego Mikołaja, a goście obecni na evencie wybierają list i przekazują określoną kwotę, dzięki czemu marzenia dzieci mogą się spełnić. Hotel w ramach inicjatyw społecznych organizował również akcje takie jak zbiórka książek dla biblioteki szkoły podstawowej w Wiatowicach czy sprzedaż bransoletek, która zasiliła finansowo darowizny dla wspomnianego domu dziecka.

Hotel Polski Pod Białym Orłem

Innym przykładem hotelu z sukcesem wdrażającego zasady CSR jest Hotel Polski Pod Białym Orłem. To jeden z najstarszych hoteli w Krakowie, a jego początki sięgają XIX wieku, kiedy to funkcjonował jako Zajazd „Pod Białym Orłem”.

Hotel Polski Pod Białym Orłem w swoich działaniach wspiera przede wszystkim inicjatywy ekologiczne (w 2004 roku jako jeden z pierwszych hoteli w Polsce otrzymał certyfikat Czystej Turystyki). Szczególny nacisk firma kładzie na kwestie zużycia energii, wody i produkcji odpadów. Na segregacji oraz utylizacji zużytych baterii się nie kończy. Goście hotelowi znajdą na przykład słuchawki prysznicowe z perlatorami baterii w łazienkach, a o oszczędność energii dbają ogólnodostępne czujniki ruchu czy zawory regulujące temperaturę.

Firma regularnie organizuje dla swoich pracowników szkolenia i warsztaty podnoszące świadomość na temat środowiska naturalnego, a goście są informowani o polityce ekologicznej hotelu. W ten sposób hotel motywuje też inne osoby do włączenia się w działania ekologiczne.

Kampanie społeczne

Hotel aktywnie bierze udział i współorganizuje kampanie społeczne promujące społeczność lokalną. Jedną z nich jest Małopolski Konkurs Kaligraficzny dla dzieci i młodzieży, w którym uczestnicy rywalizują o tytuł „Złotego Pióra”. Firma promuje również polską kulturę i tradycję. W ramach działań CSR wspólnie z Gminnym Domem Kultury w Lipnicy Murowanej organizuje coroczny happening „Lipnickie Palmy w Krakowie”. Celem happeningu jest prezentacja i promocja palm wielkanocnych produkowanych w Lipnicy Murowanej (mała wieś pod Krakowem).

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu jest zakorzeniona we wszystkich wyżej wymienionych obiektach. Pokazują w ten sposób, że można wdrożyć strategię CSR w wielu obszarach i uczynić dla świata, a jednocześnie dla firmy, coś dobrego. To również przykłady na to, że odpowiednio zmotywowani pracownicy mogą z powodzeniem angażować się w różnorodne akcje charytatywne czy kampanie społeczne. Takie działania pozytywnie wpływają na kulturę organizacyjną i pomagają budować wizerunek firmy odpowiedzialnej i zaangażowanej społecznie.

Przypisy