Jakie zmiany?
W porównaniu z 2018 r. widocznie wzrosło korzystanie z piekarni, co deklaruje aż 46% respondentów (wobec 27% w 2018 r.) a spadła odwiedzalność kantyn, kawiarni i restauracji. Obecnie, więcej niż w 2018 r. pracowników biurowców robi też zakupy w zlokalizowanych tam sklepach spożywczych (47% vs. 35% respondentów). Respondenci deklarowali, że w ciągu dnia pracy w biurze najczęściej kupują lunch (71%), kanapki (69 %), drobne przekąski (47%) oraz kawę i herbatę (30%). W porównaniu z 2018 r. nieznacznie zmniejszyły się zakupy kanapek oraz gorących napojów, natomiast zakupy lunchu i przekąsek pozostały na podobnym poziomie.
– Porównując rok 2023 do 2018 można dostrzec nieznaczny spadek udziału wynajętych lokali dla sektora gastronomicznego (27% w 2023 vs. 31% w 2018 r.). W porównaniu do 2018 r. pracownicy biurowców chcieliby mieć lepszą ofertę gastronomiczną, „convenience" i usługową, podobną do tej, do jakiej przyzwyczaili się w przeszłości. To paradoks, biorąc pod uwagę, że znaczna część pracowników pojawia się w biurowcu jedynie 2-3 razy w tygodniu – zwraca uwagę Przemysław Błaszkiewicz, Associate Director w Dziale Powierzchni Biurowych w Colliers.
Wyniki badania Colliers wskazują, że pracownicy nadal widzą braki w ofercie gastronomiczno-spożywczej. Na pytanie, czego brakuje w ofercie handlowo-usługowej w biurowcu niemal połowa (45%) z 350 respondentów odpowiedziała, że kantyny, 37% sklepu spożywczego, 29% restauracji, a 24% piekarni.
Aktualna oferta handlowo-usługowa w biurowcach – dominują restauracje
Obecnie w warszawskich biurowcach funkcjonuje blisko 390 lokali gastronomicznych, w tym restauracje z obsługą kelnerską, kawiarnie, kantyny, a także bistra, fast food-y oraz drink-bary. Dominują restauracje (33%) i kawiarnie (20%), najmniej jest w biurowcach fast food-ów/take-away (7%) i drink-barów/pijalni wódki/piwa (8%).
Zaskakująca jest duża różnorodność i uniwersalność oferty gastronomicznej. Największa grupa punktów gastronomicznych serwuje kuchnię międzynarodową oraz wszelkiego rodzaju kuchnie autorskie. W biurowcach funkcjonują także tradycyjnie lubiane kuchnie: europejska (w tym włoska), polska oraz azjatycka, a na popularności zyskuje nadal kuchnia amerykańska i bliskowschodnia.
– W zarządzaniu częścią handlowo-usługową biurowców konieczna jest proaktywność i świadome dobieranie na nowo konceptów. Jest to tym bardziej wymagające w odniesieniu do oferty gastronomicznej, ponieważ to właśnie ten sektor najbardziej ucierpiał w trakcie pandemii COVID-19, a jego kłopoty trwają nadal z uwagi na skokowy wzrost kosztów działalności oraz ciągle dosyć wysoką inflację – tłumaczy Katarzyna Michnikowska, Dyrektorka w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.
Oferta gastronomiczna w biurowcach przyciąga okolicznych mieszkańców
Planując część handlowo-usługową, warto pamiętać, że może być atrakcyjna również dla klientów zewnętrznych – rośnie udział osób, które korzystają z takiej infrastruktury mieszkając w jej pobliżu. Musi jednak być dopasowana do potrzeb najemców sąsiednich budynków i okolicznych mieszkańców. Coraz częściej zarządzający biurowcami decydują się na poszerzanie ich oferty uzupełniającej poprzez wprowadzanie takich rozwiązań jak cykliczne zloty food trucków czy festiwale kuchni świata. Takie rozwiązania pozwalają skutecznie zachęcić do skorzystania z oferty również okolicznych mieszkańców.
- Porównując rok 2023 do 2018 wzrost notuje sektor handlu, w tym handlu art. spożywczymi (35% w 2023 vs. 31% w 2018 r.). W zakresie handlu spożywczego w biurowcach tradycyjnie dobrze funkcjonują zarówno supermarkety/dyskonty, jak i małe sieciowe sklepy spożywcze takie jak Żabka, czy bezobsługowy wariant – Żabka Nano. To także formaty, których godziny działania znacznie wykraczają poza godziny pracy biur, co pokazuje, że także infrastruktura handlowa przyciąga okolicznych mieszkańców - mówi Alicja Tucholska-Kuran, Senior Associate w Dziale Powierzchni Handlowych Colliers.