Centra convenience najbardziej odporne na kryzys

News

Minione miesiące były sprawdzianem dla wielu firm z sektorów, które odczuwają ekonomiczne i społeczne skutki pandemii, w tym m.in. przemysłu, energetyki, budownictwa i handlu. Ponad połowa polskich przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniu Deloitte „CFO Survey 2020 – spring edition” , potwierdziła negatywny wpływ wyhamowania gospodarki na swoje działania biznesowe (35 proc. oceniało sytuację neutralnie, a 6 proc. dostrzegało jej pozytywne aspekty w kontekście prowadzonej działalności). Redukcja kosztów i unikanie ryzyka były w tym czasie głównymi scenariuszami walki z recesją, które ogółem deklarowało 9 na 10 dyrektorów finansowych z Polski.

Mimo trudnych warunków rynkowych w ciągu ostatnich miesięcy centra handlowe typu convenience wykazały się wysoką odpornością na kryzys i gotowością do rozwoju. Stabilne relacje z klientami i najemcami wzmocniły potencjał tego segmentu do dalszej ekspansji na rynki regionalne. Po I półroczu 2020 r. 34 proc. powierzchni handlowej w budowie stanowiły centra convenience i parki handlowe. Obiekty oferujące funkcjonalne rozwiązania przestrzenne i asortyment dla klientów ze średnim portfelem sprawdziły się przede wszystkim w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców, gdzie obejmują już 63 proc. podaży[1].

W czasie pandemii lokalny charakter obiektów i budowanie oferty na filarze tzw. value retailer  najlepiej wpisały się w potrzeby konsumentów, którzy częściej sprowadzali swoje wydatki do dóbr podstawowych. Symptomy wzrostów w tym segmencie rynku były zauważalne jeszcze przed ograniczeniem handlu, które dotknęło głównie centra wielkoformatowe w dużych miastach. W I kw. ubiegłego roku obiekty convenience odnotowywały najwyższe wzrosty obrotów, a w czasie samego lockdownu poniosły najmniejsze straty[2].

- Małe centra handlowe pozostały wiarygodne zarówno dla klientów, jak i partnerów. Obiekty do 2000 mkw. powierzchni sprzedaży znalazły się w korzystnym otoczeniu prawnym jako wyłączone z rozporządzenia ograniczającego działalność centrów handlowych. Na początku II półrocza 2020 r. wskaźnik footfall sięgał 70-80 proc. wyników sprzed pandemii. Klienci coraz chętniej odwiedzali centra convenience sieci Dekada w Brodnicy, Ciechanowie, Myślenicach, Grójcu i Nowym Targu, czyli położone w miastach z przedziału od 20 do ok. 50 tys. mieszkańców, a także w większych ośrodkach takich jak Olsztyn czy Kraków. Mogliśmy pracować nieprzerwanie również dzięki kompromisowym rozwiązaniom dla najemców oraz zapewnieniu niezbędnej ochrony i wysokich standardów higieniczno-sanitarnych mówi Dariusz Wójcik, dyrektor operacyjny w spółce Dekada SA.

Konsumenci szukają bezpieczeństwa i oszczędności

Charakterystyczne wyznaczniki architektoniczne formatu convenience i parków handlowych, takie jak brak powierzchni wspólnych i wejścia do sklepów bezpośrednio z ulicy, odegrały istotną rolę w budowaniu poczucia bezpieczeństwa konsumentów i obniżeniu ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa. Sprzyjały również utrwalaniu nowych przyzwyczajeń – preferowaniu możliwości szybkich i wielobranżowych zakupów w jednym miejscu (spożywczych, drogeryjnych, papierniczych, elektronicznych, zoologicznych, farmaceutycznych i wyposażenia domu) oraz wzrostowi konwersji zakupów. Ogółem średni czas spędzany w galeriach handlowych odwiedzający skrócili z 60-70 minut do 40-45 minut (odwrotna tendencja dotyczyła sierpnia i września, kiedy ze względu na początek roku szkolnego wydłużył się on do 75 minut)[3]. Tym samym zmianie uległy oczekiwania społeczne wobec obiektów handlowych.

- Z oczywistych względów pandemia, a zwłaszcza jej pierwsze miesiące, kiedy klienci dopiero uczyli się funkcjonować w nowej rzeczywistości, skutkowała spadkiem odwiedzalności i obrotów obiektów handlowych. Od maja ubiegłego roku wskaźniki zaczęły rosnąć, w proporcjach wskazujących na to, że część nowych trendów konsumenckich się utrzyma. Obroty rosły szybciej niż ruch w obiektach, ponieważ klienci odwiedzali je rzadziej, ale za to z nastawieniem na zapełnienie koszyka zakupowego. W ten sposób zmniejszyło się zjawisko tzw. pustego footfallu. Centra convenience dobrze odpowiadają na te zmiany, ponieważ z założenia budują swoją wartość poprzez zaspokajanie realnych potrzeb. Niepewność ekonomiczna dotyczy dzisiaj wszystkich, dlatego klienci nie przychodzą do centrów handlowych kierując się pozornymi motywami zakupów, a w konkretnym i zaplanowanym wcześniej celuwyjaśnia Dariusz Wójcik.

Specyfiką centrów convenience jest także duży udział sieci spożywczych w powierzchni najmu (działających niezależnie od obostrzeń), takich jak Tesco (Dekada Myślenice i Dekada Nowy Targ), Biedronka (Dekada Grójec, Dekada Olsztyn) oraz Carrefour Market (Dekada Kraków). Usytuowanie obiektów w centrach mniejszych miast lub bezpośrednio przy głównych arteriach pomogło im konkurować nawet w czasie lockdownu z serwisami internetowej sprzedaży produktów FMCG. Z badania „Koszyk zakupowy Polaków” ASM Sales Force Agency wynika, że zakupy online z tej kategorii są droższe niż w sklepach stacjonarnych. Ceny rosną systematycznie od kilku miesięcy, we wrześniu 2020 r. za zakupy spożywcze online konsumenci musieli płacić o 4,29 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu. Argument ten przemawia do osób, które swoje przywiązanie do stacjonarnych operatorów handlowych opierają na rozważnym planowaniu wydatków.

Odporność na lata

Decydujące dla utrzymania zaufania i lojalności klientów okazały się stałe elementy wpisane w specyfikę segmentu convenience: lokalizacja w mniejszych miastach, zasięg regionalny i zaangażowanie w życie lokalnej społeczności. Poza wiarygodnością i stabilnością czynnikiem odporności biznesowej jest także elastyczność. Prostota i funkcjonalność centrów convenience oraz parków handlowych ułatwiły zarządcom indywidualne podejście do najemców. Przykładowo osobne wejścia do lokali umożliwiają wydłużenie bądź skrócenie godzin otwarcia poszczególnych sklepów w zależności od bieżących decyzji najemców.

- Mniejsze obiekty są obciążone znacznie niższymi kosztami eksploatacji i wyposażenia niż wielkopowierzchniowe galerie handlowe. Jednocześnie zapewniają najemcom stabilny zysk, ponieważ powstają w lokalizacjach, w których często stanowią główną przestrzeń handlową, i odpowiadają na potrzeby ściśle określonych grup klientów. A w przeciwieństwie do nasyconych rynków wielkomiejskich, w regionach wciąż jest duży potencjał do powstawania nowych inwestycji i rozwijania już istniejących, dlatego jeszcze w 2020 r. rozpoczęliśmy kolejny etap prac nad projektem rozbudowy Dekady Grójecpodsumowuje Dariusz Wójcik.

--

DEKADA jest aktywnym inwestorem i doświadczonym deweloperem nieruchomości komercyjnych. Od rozpoczęcia działalności w 2007 roku zbudowała rozpoznawalną ogólnopolską markę i stała się liderem budowy nowoczesnych centrów handlowych typu convenience oraz zintegrowanych centrów komunikacyjno-handlowych.
 

  1. Deloitte, CFO Survey 2020 – spring edition (marzec-maj 2020 r.), w badaniu uczestniczyło 309 dyrektorów finansowych z 6 krajów Europy Środkowej.
  2. JLL, Parki handlowe i centra convenience w Polsce, wrzesień 2020
  3. EY, Raport: Czy w pandemii centra są handlowe?, październik 2020 (analiza obejmuje okres od początku 2020 roku do końca sierpnia)
  4. EY, Raport: Czy w pandemii centra są handlowe?

Przypisy