A czym tak naprawdę są badania rynku i które są najlepsze? Wszystko zależy od zaangażowania w proces pozyskania wiedzy i potrzebę jej świadomego posiadania. Podobnie jest z badaniami, część rynku ceni sobie bardziej podejście badań jakościowych, inni wolą zdecydowanie ilościowe. Czy wnioski z danych liczbowych dziś wystarczają? Dlaczego nie skorzystać z dogłębniejszej analizy zjawiska i zbadać mniejszą grupę respondentów? Ale czy lepiej analizować dane pierwotne, a może wtórne?
W dobie wszechobecnej globalizacji, badania i wyniki w nich uzyskiwane pozwalają na precyzyjniejsze odpowiedzi na pytania nurtujące dziś właścicieli produktów. Warto przy tym pamiętać, że nie ma idealnej metody badawczej, która z niemal 100-procentową pewnością trafnie zdiagnozuje „problem” i pomoże nam go rozwiązać. Z możliwości, jakie oferują dziś badania rynku, dowiemy się bardzo dużo. Trafniej określimy grupę docelową dla naszego produktu. Z definicji, wiedza pozyskana podczas realizacji badań konsumenckich ułatwi proces wprowadzenia nowego produktu, pomoże rozwinąć dystrybucję istniejącego produktu czy wreszcie ułatwi dalszą ekspansję, oferując produkt w kierunku nieznanych miejsc lub obszarów, gdzie może się on okazać pierwszą potrzebą konsumencką. Wiedza poparta badaniami jest dziś bezcenna. Buduje przewagę rynkową i pozwala pewniej wkraczać na rynek z każdym produktem.
Skoro nie istnieje idealna metoda badawcza, to w jaki sposób najtrafniej ocenić otrzymane wyniki? Badania na dużych próbach respondentów dają większą wiarygodność. Badając większą część danej próby, otrzymujemy większe prawdopodobieństwo, że wynik badania jest trafniejszy. W przypadku badań konsumenckich mówimy tu o większej liczbie badanych osób w obrębie danej populacji. Jedynym skutkiem negatywnym w takim rozwiązaniu jest bez wątpienia koszt badania, który rośnie wprost proporcjonalnie do rozszerzania próby badawczej. Ale czy tak jest za każdym razem?
Od jakiegoś czasu rynek badawczy udostępnia rozwiązania łączące najistotniejsze potrzeby przy relatywnie niższych kosztach. Dziś badanie szerokiej populacji nie jest barierą nieosiągalną, a ponoszone koszty są niskie w odniesieniu do wyniku na jednej przebadanej „N-ce”. Modelem łączącym podejście ilościowe z jakościowym są badania oparte na bezpośrednim badaniu konsumenta w tak zwanym tle. Polega ono na badaniu dobrych i złych nawyków konsumenckich, uzyskując dane bezpośrednio z codziennych zwyczajów samych badanych. Dane uzyskiwane są z monitorowania używanych aplikacji mobilnych i stron mobilnych. Dziś praktycznie każdy korzysta z dostępu do Internetu za pomocą urządzeń typu smartfon i pozostałych przenośnych urządzeń mobilnych.
Nowa jakość badania ilościowego w połączeniu z możliwościami przeprowadzenia badania jakościowego pozwala na uzyskanie bardzo szerokich wyników. Geotrapping®, o którym mowa, to innowacyjna i sprawdzona metoda badawcza, pozwalająca na uzyskanie bardzo szczegółowych danych. Polega na zbieraniu informacji o konsumentach, którzy w danym czasie i w danym miejscu wykonują codzienne czynności. Funkcja geolokalizacji, na której między innymi opiera się badanie, pozwala bardzo precyzyjnie określić osobę w konkretnym miejscu.
Świat nadal rozwija się szybko, i chociaż globalna pandemia COVID-19 miała niebagatelny wpływ na przełączenie naszych codziennych zwyczajów na online, to nadal w dużej większości świat rozwija się szybciej niż przed pandemią. Z globalnego raportu „Digital 2022 Global Overview”, opublikowanego we współpracy pomiędzy organizacjami We Are Social i Hootsuite wynika, że ponad dwie trzecie (67,1%) światowej populacji korzysta obecnie z telefonu komórkowego, a liczba unikalnych użytkowników na początku 2022 roku wyniosła 5,31 miliarda. Globalna suma wzrosła o 1,8% w ciągu ostatniego roku – o 95 mln nowych użytkowników telefonów komórkowych (dane za 2022 rok w ujęciu do roku 2021). Ogólnoświatowa tendencja potwierdza, że smartfony są i będą nadal wiodącym urządzeniem mobilnym.
Rosnąca popularność urządzeń i aplikacji mobilnych zmieniła też sposób, w jaki korzystamy z telefonów. Jeszcze 10 lat temu z tradycyjnych komórek z klawiaturą korzystało 83% Polaków. Dziś 77% osób ma smartfony – wynika z danych udostępnionych przez Kantar Public na potrzeby raportu Digital Care Group. Tylko 17% użytkowników wykorzystuje telefony przede wszystkim do nawiązywania połączeń głosowych. Dla większości osób to urządzenia do eksploracji Internetu i korzystania z rozmaitych usług online. Z kolei z badania „10 lat Mobilnej Rewolucji” wynika, że 95% osób w wieku 20–29 lat ma smartfon. Wśród 30-latków jest to 93%, a u nastolatków 92%. Świat się zmienia na naszych oczach.
Jak wynika z danych Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów (KIM) zleconego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, 75,8% Polaków korzysta ze smartfona. W grupie wiekowej 65 lat i więcej odsetek ten jest najniższy, ale wynosi już 37,4%. Badanie Założycielskie realizowane przez KIM jest podstawowym badaniem populacyjnym dotyczącym konsumentów mediów elektronicznych w Polsce. Od stycznia do czerwca objęło ono ogólnopolską losową próbę 8474 gospodarstw domowych i 19 611 osób w wieku 4 lata i więcej. Zebrane dane są reprezentatywne dla wszystkich gospodarstw w Polsce i osób w wieku powyżej 4 lat. Badanie realizowane jest na ogólnopolskiej próbie adresowej wylosowanej z operatu TERYT Głównego Urzędu Statystycznego.
Człapiąca globalizacja i wynikające z niej coraz większe potrzeby wymiany informacji i jej pozyskiwania, wpływają bardzo korzystnie na rozwój nowych technologii i Big Data. Świat powoli żegna się z third-party cookies. Dokładność danych uzyskanych z tego kanału szacuje się na blisko 50%. Dla otaczającego nas świata i potrzeb wynikających z pozyskiwania dokładnych informacji na temat konsumentów i zwyczajów rynku konsumenckiego, to już dziś za mało. Badania geolokalizacyjne opierają się na identyfikatorach mobilnych. Tworzone na tej podstawie profile zachowują aktualność nawet do 2 lat. Dzieje się tak dlatego, że zamiast bazować wyłącznie na odwiedzanych witrynach, badanie Geotrapping® wykorzystuje dane lokalizacyjne do badania fizycznego zachowania użytkowników. Do tego celu służy Data Management Platform® (DMP), gdzie są gromadzone cenne informacje na temat użytkowników mobilnych z całego świata. Analizowane są między innymi dane demograficzne, lokalizacyjne, język, dane przeglądarki i kategorie używanych aplikacji oraz stron www. W ten sposób powstały unikalne profile użytkowników i rozbudowana baza „Point of Interest”. Warto zaznaczyć, że dane są zbierane zgodnie z zachowaniem wszelkich regulacji wynikających z przepisów globalnych GPDR oraz lokalnych RODO.
Jakie korzyści może przynieść badanie oparte na geolokalizacji urządzeń typu smartfone w połączeniu z informacją na temat używanych aplikacji i odwiedzanych stron internetowych przez użytkowników? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ale zakres informacji, jakie otrzymamy w wynikach jest tak obszerny, że pozwala uzyskać precyzyjne dane do wykorzystania nie tylko w celach marketingowych.
Przykładowe badania tematyczne mogą mieć różny charakter, ale za każdym razem pochodzą z tej unikatowej technologii, dokładnie odzwierciedlając populację na badanym obszarze i jej zainteresowania.
Badania Populacji to wiedza na temat osób przebywających i mieszkających na danych obszarach. Stanowi niezwykle ważną bazę na przykład do tworzenia strategii rozwoju. Zakres wykorzystanych danych pozwoli na wnikliwą analizę zachowań i stworzenie pełnego, cyfrowego obrazu mieszkańca danego miasta oraz porównania z benchmarkiem ogólnopolskim.
Ciekawym zagadnieniem szczególnie dziś jest Badanie Obcokrajowców, gdzie zbierane są informacje na temat rzeczywistej liczby mieszkańców np. miast. Mają one duże znaczenie w kontekście prowadzenia jak najbardziej efektywnego zarządzania jednostką administracyjną. Znacząca i wciąż wzrastającą liczba obcokrajowców w Polsce powoduje, że wartość wiedzy na temat ich populacji oraz krajów pochodzenia jest coraz większa.
Badanie natężenia ruchu w połączeniu z profilowaniem użytkowników daje ogromne możliwości. Dzięki danym z Badania Przepływu Ludności i danych na temat zwyczajów i przyzwyczajeń generowanych przez badaną populację, wynik pomoże dokonać wyboru najlepszej lokalizacji pod nową inwestycję lub biznes. Raport z takiego badania obnaży dane, gdzie najlepiej prowadzić zewnętrzne kampanie reklamowe. Oszacuje i uwypukli lokalizacje i pory, w których ruch jest największy. Transport, zarządzanie komunikacją, branża nieruchomości, gastronomii i tak naprawdę każda inna, jest w stanie sporo zyskać dzięki takim analizom.
Geotrapping® to również lokalne Badania Ruchu Turystycznego zakrojone na dużo szerszą skalę. Dzięki wykorzystaniu pasywnych i deklaratywnych metod badania ruchu turystycznego, które dają jego pełny obraz, oraz dodając do tego geolokalizację i poznawanie opinii, mamy kompletną strategię badawczą.
Dotarcie do użytkowników każdej aplikacji mobilnej pozwala na realizację badania ciągłego. Wyniki analiz z używalności aplikacji tematycznych pozwalają zbadać i wykorzystać potencjał zebranych informacji do komunikacji marketingowej. Analiza zachowania konsumenta w świecie wirtualnym i rzeczywistym pozwala zaplanować konkretne działania marketingowe, a raport z Badania Aplikacji może być podstawą opłacalnych działań promocyjnych dla produktu czy całej marki.
Jednym z kluczowych i ważnych elementów wykorzystania tej technologii jest możliwość przeprowadzenia Badania Klientów, na przykład centrów handlowych czy retail parków. Badanie zachowania użytkowników urządzeń mobilnych w kontekście odwiedzania badanych lokalizacji oraz potencjału ludnościowego w strefach zasięgu placówek. W ten sposób dowiemy się dokładnie kim są klienci danego odwiedzanego miejsca, jaki jest ich profil oraz co najczęściej kupują. Analizy pasywne użytkowników urządzeń mobilnych stanowią nową jakość w badaniach odwiedzania placówek handlowych oraz dowolnych innych lokalizacji.
Związane jest to między innymi z wielkością analizowanych prób oraz możliwością prowadzenia stałego monitoringu zmian w zachowaniach odwiedzających i ich obserwacji w czasie. Istnieje możliwość porównania wyników z benchmarkiem ogólnopolskim, a dodając pełne profilowanie odwiedzających (np. ze względu na płeć i wiek) oraz z analizą miejsca zamieszkania, finalnie spotykamy się z pomiarem potencjału ludnościowego na obszarze badanych stref zasięgu. Celem badania w tym przypadku może być analiza zachowania użytkowników urządzeń mobilnych w kontekście odwiedzania badanych lokalizacji oraz potencjału ludnościowego w strefach zasięgu placówek. Dzięki użytej technologii możemy skorzystać z następujących modułów badawczych, jak analiza stref zasięgu badanej placówki oraz bezpośredniej konkurencji, określenie potencjału ludnościowego i jego charakterystyki na obszarze strefy zasięgu, współodwiedzanie oraz lojalność wobec marki czy częstotliwość wizyt i czas pobytu w badanych lokalizacjach handlowych.
Możliwości i zastosowania rozwiązań Big Data są dziś bardzo szerokie. Sam opisany proces zbierania danych mobilnych przy zestawieniu w czasie i miejscu, dzięki geolokalizacji urządzeń mobilnych, pozwala na uzyskanie unikalnej wiedzy na temat zwyczajów i potrzeb konsumenckich. Dzięki tym unikatowym możliwościom, realizacja badania konsumenckiego trwa zdecydowanie szybciej i zawiera więcej informacji niż znane tradycyjne modele badań. Badanie strefy zasięgu (catchment area) lub indeksu zmiany liczby użytkowników urządzeń mobilnych odwiedzających badane lokalizacje (Footfall) nigdy nie było tak dostępne. Dokładność danych odzwierciedla bardzo szeroka liczba biorących udział w badaniu, a próba respondentów wynika bezpośrednio z liczby osób przebywających na danym obszarze w konkretnym czasie.
Dodatkowego znaczenia nabiera fakt zaadresowania do wybranej i zdefiniowanej grupy odbiorców ankiety, która w formie „display” lub „push” zostanie wyświetlona na urządzeniach mobilnych wybranej konkretnej grupie respondentów. Dobór próby odbywa się na zasadzie wyselekcjonowania profili demograficznych i behawioralnych. Tak przygotowane badanie ma większą skuteczność dotarcia do grupy docelowej. Metoda badania wykorzystująca opisane wyżej zależności zyskuje dziś szerokie uznanie i jest bardzo popularną formą łączenia potrzeb badawczych w ramach jednej usługi.
Więcej: www.selectivv.com